1. Er Equity Story
En attraktiv och tilltalande Equity Story är avgörande för att attrahera investerare. Enligt skolboken ska en sådan innehålla uppgifter om adresserbar marknad, drivkrafter för tillväxt, bolagets strategi och finansiella prognoser. Men det riskerar att bli torrt. Att väcka intresse hos investerare behöver inte vara konstigare än att kortfattat kunna redogöra ert investeringscase på ett intresseväckande sätt, och vad det innebär för investerare. Exemplevis med nån av följande strukturer. En mening på varje räcker.
- Var ni kommer ifrån, var ni är idag, var ni är på väg om 3-5 år, och vad det då kommer innebära för investerare.
- Hur problemet ser ut idag, hur er produkt/tjänst bidrar till att lösa problemet, var ni befinner er på vägen mot att lösa det, och vad det kommer innebära för investerare.
När ni väl har detta på plats kan ni bygga ut med mer efter hand.
2. Börja i rätt ände
Många bolag lägger ner mycket tid på den icke-regulatoriska delen av årsredovisningen, skriver pressmeddelanden och kanske till och med betalar någon bank för att skriva analyskommentarer efter varje kvartalsrapport.
Vi är Emergers
Johan Widmark
Analytiker och skribent
johan@emergers.se
- 15 års erfarenhet som aktieanalytiker
- 8 år uppdragsanalys på bank
- Ekonomijournalist på Veckans Affärer och Affärsvärlden.
Jonas Malmborg
Skribent
jonas@emergers.se
- 17 års erfarenhet som ekonomijournalist
- Ekonomijournalist på Veckans Affärer, Affärsvärlden och SvD.
- PR-rådgivare
Specialrapport! Få institutionella investerare till ert bolag!
Fyll i din e-postadress nedan, för att ladda ner en pdf med vår Specialrapport om hur unga tillväxtbolag bäst attraherar institutionella investerare.
För de investerare som ännu inte förstått grunden i bolagets investeringscase riskerar det istället att skapa en tröskel till att lära sig om bolaget. Därför är det viktigt att börja i rätt ände i kommunikationen, så att den första kontakten med bolaget är en enkel, tillgänglig och intresseväckande inkörsport till att läsa sig mer om bolaget.
3. Kommunicera enkelt, begripligt och ofta
Ett effektivt sätt att väcka intresse om bolaget är att få bolagets Equity Story omskriven i affärspress, av en journalist som kommunicerar det på ett intresseväckande och tillgängligt vis. Men eftersom det inte är något bolaget kan välja självt, så kan man som vd exempelvis kommunicera ut budskapet i delar genom ett twitterkonto, som också ger en mer personlig touch till kommunikationen och kan vara mer frekvent utan att vara betungande.
Att kommunicera enkelt, lättfattat och ofta är ledord när det kommer till att väcka intresse hos investerare. När väl intresset är fångat kan man gå på djupet i presentationer och analyser.
Kontakta oss för mer om hur Emergers kan hjälpa ert bolag nå ut med sitt investeringscase till tusentals intresserade investerare.
Specialrapport! Få institutionella investerare till ert bolag!
Fyll i din e-postadress nedan, för att ladda ner en pdf med vår Specialrapport om hur unga tillväxtbolag bäst attraherar institutionella investerare.
För att ta del av våra nyhetsbrev och analyser, fyll i din e-postadress nedan.