Written by johan@emergers.se• 2020-06-26• 10:56• prospect
200 tittare på er bolagspresentation på youtube? Inga investerare eller journalister som ringer? Att skapa intresse för sitt bolag på aktiemarknaden är inte lätt. Men det behöver inte vara komplicerat. Här får du tre tips om hur du ökar intresset bland investerare för ditt bolag.
En attraktiv och tilltalande Equity Story är avgörande för att attrahera investerare. Enligt skolboken ska en sådan innehålla uppgifter om adresserbar marknad, drivkrafter för tillväxt, bolagets strategi och finansiella prognoser. Men det riskerar att bli torrt. Att väcka intresse hos investerare behöver inte vara konstigare än att kortfattat kunna redogöra ert investeringscase på ett intresseväckande sätt, och vad det innebär för investerare. Exemplevis med nån av följande strukturer. En mening på varje räcker.
När ni väl har detta på plats kan ni bygga ut med mer efter hand.
Många bolag lägger ner mycket tid på den icke-regulatoriska delen av årsredovisningen, skriver pressmeddelanden och kanske till och med betalar någon bank för att skriva analyskommentarer efter varje kvartalsrapport.
Analytiker och skribent
johan@emergers.se
Skribent
jonas@emergers.se
Specialrapport! Få institutionella investerare till ert bolag!
Fyll i din e-postadress nedan, för att ladda ner en pdf med vår Specialrapport om hur unga tillväxtbolag bäst attraherar institutionella investerare.
För de investerare som ännu inte förstått grunden i bolagets investeringscase riskerar det istället att skapa en tröskel till att lära sig om bolaget. Därför är det viktigt att börja i rätt ände i kommunikationen, så att den första kontakten med bolaget är en enkel, tillgänglig och intresseväckande inkörsport till att läsa sig mer om bolaget.
Ett effektivt sätt att väcka intresse om bolaget är att få bolagets Equity Story omskriven i affärspress, av en journalist som kommunicerar det på ett intresseväckande och tillgängligt vis. Men eftersom det inte är något bolaget kan välja självt, så kan man som vd exempelvis kommunicera ut budskapet i delar genom ett twitterkonto, som också ger en mer personlig touch till kommunikationen och kan vara mer frekvent utan att vara betungande.
Att kommunicera enkelt, lättfattat och ofta är ledord när det kommer till att väcka intresse hos investerare. När väl intresset är fångat kan man gå på djupet i presentationer och analyser.
Kontakta oss för mer om hur Emergers kan hjälpa ert bolag nå ut med sitt investeringscase till tusentals intresserade investerare.
Specialrapport! Få institutionella investerare till ert bolag!
Fyll i din e-postadress nedan, för att ladda ner en pdf med vår Specialrapport om hur unga tillväxtbolag bäst attraherar institutionella investerare.
För att ta del av våra nyhetsbrev och analyser, fyll i din e-postadress nedan.
NYHETER OCH ANALYS PÅ BOLAG INOM EMERGING TECHNOLOGIES
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Nå tusentals nya investerare.
För mer om hur ert bolag kan nå tusentals nya privata och institutionella investerare, fyll i din e-postadress nedan.
Var först med att läsa analyser om tillväxtbolag i vårt nyhetsbrev.