fbpx

Written by 15:12 Unlisted

Lyfter Östersjöturismen på svallvågorna av krisen

Med lockade innehållsmarknadsföring av destinationerna i Finland och Baltikum rider den redaktionella bokningssajten Yoyvoy på trenden med near-cation i kölvattnet av covid-19 och tar nu upp kampen om turisterna med medelhavsdestinationerna.

EMERGERS UNLISTED Visste du att världens bästa gin görs i Finland, att brittiska tidningen Guardian utnämnt finska Ytterö till världens sextonde bästa strand eller att Europas mest välbesökta matmarknad ligger i Riga?

Hittills har både kunskaperna om destinationerna på andra sidan Östersjön och den allmänna statusen på resor i österled, som ofta färgats av svensexor och fyllekryssningar, inte gett dessa länders besöksnäringar de bästa förutsättningarna. Men mätt i antal resenärer per år så är volymen enorm, med 25 miljoner resor över Östersjön ett normalår och ett marknadsvärde på 17 miljarder kronor. Samtidigt är tillväxtpotentialen betydande då exempelvis över en miljon människor bara i Stockholmsområdet aldrig besökt Finland eller Baltikum. 

 

Det här är naturligtvis inga nyheter för destinationerna som i decennier haft problem att lyfta kategorin i de relativt sett välbärgade svenska turisternas ögon. I kölvattnet av återöppningarna efter covid-19 och det ökade intresset för near-cations ser man nu sin chans att locka turister från Sverige och övriga nordiska länder att välja östra Östersjön istället för Berlin, Prag och framförallt Medelhavet. Dessutom har inbromsningen i efterfrågan på grund av covid-19 slagit hårt mot besöksnäringarna i de här länderna, och därmed hela ekonomierna, varför allt från enskilda verksamheter och kedjor ända upp till statliga organ som Visit Estonia och Live Riga nu storsatsar på att få igång turistflödena.

Kombinationen av en redan påbörjad varumärkesförflyttning av i princip hela östra Östersjön och den höga volym av resenärer som finns att bygga på redan idag, gör det här till en fantastisk möjlighet.

Janis Pavuls, grundare och vd på Yoyvoy.

För Janis Pavuls som är tidigare marknadschef på Tallink Silja är det ett gyllene läget att marknadsföra Östersjödestinationerna mot svenska turister. Den redaktionella plattformen Yoyvoy är klar, och intresset från destinationerna är stort. 

– Nu ligger fokus på att expandera vårt nätverk av destinationer i östa Östersjön, alltså nationella och regionala turistorganisationer, hotellkedjor, restauranger och andra inom besöksnäringen som vill profilera sig mot svenska och nordiska besökare. Och från destinationernas håll märker vi ett rekordstort sug efter den här sortens lösningar i kölvattnet av covd-19. Man är beredda att satsa stenhårt på att få igång maskineriet igen och mer därtill, säger Janis Pavuls, grundare och vd på Yoyvoy. 

Föregående bild
Nästa bild

Idag består intäktsströmmarna av redaktionella samarbeten och inom ett par år räknar man med att ha expanderat både till att vara en bokningsaffiliate för den trafik som passerar sajten, men även att expandera geografiskt till Polen och norra Tyskland, andra språk, och i förlängningen andra regioner i världen, såsom Medelhavet. 

– Just nu har vi fullt upp med Östersjöturismen. Modellen är väl beprövad inom otaliga andra branscher och kombinationen av en redan påbörjad varumärkesförflyttning av i princip alla destinationer runt östra Östersjön och den höga volym av resenärer som finns att bygga på redan idag, gör det här till en fantastisk möjlighet, säger Janis Pavuls. 

Men att ta tillvara alla tillväxtmöjligheter och marknadsföra sig kräver också kapital. 

– Vår förhoppning är att kunna få in både investerare och kompetens för att fånga det momentum och den möjlighet som vi ser på andra sidan Östersjön, säger Janis Pavuls. 

För mer information om Yoyvoy, fyll i din e-postadress nedan.  

For new research on growth stocks, sign up to our newsletter