Som ett foodtech-bolag med ledartröjan på inom industriell akvaponi gör sig Agtira redo att rulla ut sina tre systemlösningar till den svenska dagligvaruhandeln, där de första spadtagen för det första systemet tas inom bara några veckor på ICA Maxi Sundsvall. Se vår intervju med vd Mattias Gemborg om senaste nytt i bolaget, Agtiras lösningar och utsikterna för uppskalning framöver.
Andreas Eriksson | 2021-10-01 09:10
Agtira är ett foodtech-bolag verksamma inom två affärssegment, akvaponi och vertikal inomhusodling. Med en historik som producent av fisk och grönsaker i bolagets egen anläggning i Härnösand har man nu stöpt om affärsmodellen och istället blivit systemleverantör av samma system man själv jobbat med sedan 2017.
– Vi håller just nu på med de sista förberedelserna inför byggandet av vårt InStore-system på ICA Maxi i Sundsvall som beräknas vara i drift i januari 2022. Ett system på ca 100 kvm som kommer att förse butiken med tio ton gurka om året och 25 000 krukor örter, vilket motsvarar en självförsörjningsgrad för butiken på ca 30% för gurka och 50% för örter, säger Mattias Gemborg.
Med en avsiktsförklaring gällande Agtiras största system, Complete, på plats med ICA Maxi Östersund, ser bolaget framför sig hur man under nästa år har kapacitet att få ut tio InStore och två Complete/Greens. En takt bolaget räknar med att kunna dubbla inom 2 – 3 år. Då det finns ca 200 butiker bara i Sverige som är lämpliga för de större systemen, och över 700 för det mindre InStore tror bolaget att akvaponi och vertikal inomhusodling snart kommer att vara en vanlig syn i svenska livsmedelsbutiker, ungefär på samma sätt som bake-off-bröden öppnade för in-store-bageriernas intåg i livsmedelsbutikerna för några år sedan.
– Det är en stor aktivitet på marknaden, både på hemmaplan men framförallt internationellt, och där har vi också långsiktiga planer på att etablera oss när tillräckligt många system är i drift här i Sverige. Det som är så häftigt med den här typen av system är hur vi kapar miljöförorenande transporter och kan erbjuda konsumenterna varor som blivit skördade bara någon timme tidigare, något som också blir märkbart i varans kvalitét och smak, säger Mattias Gemborg
Läs vår senaste analys på Agtira här
Agtira siktar på att upprepa bake off-brödens omstöpning av dagligvaruhandeln
Med den första installationen av InStore klar efter årsskiftet och stort intresse från andra aktörer, både i Sverige och internationellt, räknar vi med att utrullningen av system
DISCLAIMER
Information som tillhandahålls av Emergers eller på Emergers webbplats, emergers.se är inte avsedd att vara finansiell rådgivning. Emergers mottar ersättning för att skriva om bolaget på den här sidan. Bolaget har givits möjlighet att påverka faktapåståenden före publicering, men prognoser, slutsatser och värderingsresonemang är Emergers egna. Analysartiklar skall ej betraktas som en rekommendation eller uppmaning att investera i bolagen som det skrivs om. Emergers kan ej garantera att de slutsatser som presenteras i analysen kommer att uppfyllas. Emergers kan ej hållas ansvariga för vare sig direkta eller indirekta skador som orsakats av beslut fattade på grundval av information i denna analys. Investerare uppmanas att komplettera med ytterligare material och information samt konsultera en finansiell rådgivare inför alla investeringsbeslut.
HANTERING AV PERSONUPPGIFTER
Emergers skickar ut enkäter för att samla in kvantitativa och kvalitativa data. Syftet är att förstå hur ett visst bolag uppfattas på marknaden. Dina personuppgifter behandlas bara om du deltar i undersökningen. De data som Emergers publicerar eller delar med bolag är alltid anonymiserade och går inte att knyta till dig som person. För mer information om hur vi hanterar personuppgifter, se https://www.emergers.se/personuppgifter-i-enkater/